Trygg e-handel Norge

Om å handle på nettet


I Norge har vi en lang tradisjon for å handle på andre måter enn i butikk, det vi i dag ofte kaller å handle på distanse: via internett, telefon eller katalog. Internettets utvikling har forandret markedet for distansehandel. E-handel innebærer at bedriften kan ta imot bestillinger, drive markedsføring og salg samt administrere store deler av kundekontakten via Internett. På kort tid har e-handel blitt den klart sterkest voksende andel av distansehandelen.

Å handle på distanse oppleves av mange som både praktisk, enkelt og raskt. Det er enkelt å finne konkurrerende bedrifter og å sammenligne vareutvalg, priser og tilbud. Dessverre er ikke alle leverandører like seriøse, noe det ofte blir vist til i media. Og verre er det for alle dem som har hatt en dårlig opplevelse og som vegrer seg for å handle på nytt. Forbrukerombudet har utarbeidet standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett.

Norsk lovgivning er utviklet for å beskytte deg.

Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpeloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og e-handelsloven. Disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter.

Det er ikke alle som har tid og anledning til å sette seg inn i lovene. For å unngå problemer er det viktig å vite hvilke krav du kan stille. Her kommer noen enkle tips du bør lese før du bestiller på nettet.

Kjøpsinformasjon
Vi anbefaler at du leser salgsbetingelsene nøye før du bestiller. Husk at norsk lov gir deg som forbruker ufravikelige rettigheter, som gjelder i tillegg til det som står i salgsbetingelsene. Velger du en nettbutikk som er godkjent Trygg E-handel, vil det alltid være samsvar mellom bedriftens salgsbetingelser og dine lovmessige rettigheter som forbruker. Du kan føle deg trygg.

Bestilling
Før du bestiller på nettet, har du ifølge loven krav på utførlig informasjon fra nettbutikken.

Betaling

De fleste netthandlere tilbyr forskjellige betalingsmuligheter. Finn ut hvilke, og velg den som passer best for deg. Det viktigste er selvfølgelig å undersøke om netthandelen er til å stole på.

Levering
Nettbutikkene har ulike leveringsmåter. Det kan være forskjellige priser avhengig av leveringsmåten. Sjekk også om det skulle være noen spesielle restriksjoner forbundet med kjøpet. Noen netthandlere leverer for eksempel bare innen spesielle geografiske områder.

Mottak
Husk at om du ikke henter varen du har bestilt, får du en duplikatmelding. Etter en viss angitt tid sendes pakken tilbake til avsenderen. Vanligvis må du da betale kostnadene for returfrakt, ekspedisjonsgebyr og håndteringskostnader. Dette må fremgå av netthandelens hjemmesider, i katalogen eller på annet vis.

Reklamasjon

Husk å se etter om varen er blitt skadet under transporten. Er den det, kan du anmelde skaden direkte til distributøren der du hentet pakken. Er skaden synlig utenpå pakken, bør du reklamere før du tar imot den. Husk å reklamere innen to måneder fra du mottok varen.

Angrerett

Har du kjøpt en vare på nettet, skal selgeren informere deg om at du har rett til å angre kjøpet, hvilke regler som gjelder og hvordan du skal gå frem. Du må gi selger beskjed om at du vil bruke angreretten innen 14 dager etter at du har mottatt varen med vedlagt informasjon om angreretten.

Spesielle varer

Husk at det finnes varer som angreretten ikke gjelder for. Dette skal tydelig fremgå av informasjonen fra netthandelen.

Du kan få flere nyttige tips hos Forbrukerombudet. www.forbrukerombudet.no.
Forbrukerrådets temasider www.forbrukerportalen.no.

Se Forbrukerombudets oversikt over falske nettbutikker her

Visste du at..


At det sendes 165 000 000 000 e-post hvert år?
I 2009 passerte sosiale medier e-post som den største internettapplikasjonen


Kilde:
Distansehandel Norge Trygg E-handel | Hovedside